TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

lördag 4 april 2009

Allt handlar om traditioner!


På St Marys i Southampton tar hemmalaget emot Charlton idag.
För tio år sedan hade det varit en mitten match i Premier League. Idag slåss de båda i botten av The Championship och man har lika stora knivsegg mot struparna.

I samma serie fast i London tar Queens Park Rangers emot Crystal Palace på Loftus Road.
Det är upplagt för derby och även här kan man snacka om kniven mot strupen.
QPR, på 11:e plats i tabellen, har 7 poäng upp till kvalplats med 6 matcher kvar att spela. Miljardbygget har inte imponerat något vidare denna säsongen. Crystal Palace ligger på platsen bakom och har en teoretisk chans till kvalspel. Då krävs det givetvis en seger idag.
Även här kan vi tala om klassiska tipsextra-lag. Lag man följde varje vecka då KG Björklund, Hegerfors och Oldsberg styrde och ställde i studion.

De tiderna är förbi. Det är många tusen liter vatten som runnit i Thamesen sedan dess. Den moderna fotbollen förbjöd på något sätt små klubbar att kunna imponera och prestera i större sammanhang. Trots detta är nämnda klubbar sådana som berör. Varje Londonstadsdel har sitt lag och givetvis är staden Southampton synonymt med The Saints.
Jag har sagt det tidigare, jag känner extra för sådana klubbar. I synnerhet då man växte upp med dem på tv.
Och även om den moderna fotbollen med dess lakejer har köpt in sig i QPR, så har jag mycket svårt att se detta lag kunna bli en dominant i engelsk fotboll. Det saknas något. Det saknas traditioner och riktiga meriter. Det är där jag kan förstå Liverpools supportrar då de sjunger ut sin vrede mot Chelsea och dess "We are proud of our history" med texten :
Fuck off Chelsea FC ,You ain´t got no history ,Five European Cups ,18 Leagues, That's what we call history!
Och trots att jag gillat Chelsea mer än Liverpool under mina levnadsår så finns det någonting i texten som gör den så sann. Samtidigt är det svårt att jämföra sig med en gigant som Liverpool med ett pokal och medaljskåp större än en container.
Chelsea har vunnit många trofér, men är långt ifrån av samma historiska kaliber som Pool, samtidigt som de flesta vinsterna är vunna i modern tid.

Traditioner är viktiga i många avseenden anser jag. I fotboll är det extra charmigt med klubbar som har sisådär 130 år på nacken och trots att de kanske aldrig har varit en maktfaktor i fotboll så har de ändå varit en grogrund för intressen och arv.
I en själslös tid med hybridklubbar som exempelvis MK Dons så värdesätter jag traditioner högt.

Inga kommentarer: