TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

torsdag 9 april 2009

Idoler då och nu!

Idoler har man inga längre.
Det fanns dem man avgudade som liten grabb.
Marco Van Basten var en av dem. Gary Lineker likaså.
Minns även att MacGyver tillhörde idolskaran då han på sin tid i tv-rutan kunde tillverka en bomb av bomull, tandpetare och cigarettfimpar i en tid då man som barn satt fastklistrad i soffan.
Jag minns Van Bastens mål i EM-finalen mot Sovjetunionen 1988. Van Basten sköt ur nästan ingen vinkel alls ett underbart volleyskott över målvakten och in i målet.
En av tidernas största och bästa anfallare. Hans tid i Milan var senstionell. Milan vann allt på denna tiden mellan åren 1990-1993. Synd att han aldrig spelade i den engelska ligan.
Lineker var också han en anfallare av klass och han spelade definitivt i den engelska ligan
Leicester,Everton och i synnerhet Tottenham fick agera arbetsgivare åt denna bollmagiker.
En av 1980-talets stora anfallare, en målspruta av rang. Gjorde bland annat 48 mål på 80 A-landskamper för England. Linekers sista landskamp var mot Sverige i EM 1992. Lineker lyckades med konststycket att aldrig dra på sig vare sig ett gult eller rött kort under hela sin karriär.
Dessa människor var mina idoler.
Men den tiden är förbi.
Underverkens mästare har även dem likt solen sina fläckar.
Däremot kan jag uppskatta och hylla olika personligheter.
Tyvärr är jag rätt kräsen med komplimanger gentemot kändisar.
Varför vet jag inte, men jag har svårt att kunna, likt många andra, se något ytterst bra med någon såkallad världskändis.
I fotbollsvärlden exempelvis så har jag alltid lika svårt att kunna sätta mig in i begreppet ”Världens bästa fotbollsspelare”.
Alla har sin charm och sin kunskaper. Messi är en gudomlig spelare, rättare sagt, han är guds gåva till fotbollen. Samtidigt så hyllar jag mer Lampard och Gerrard och lägger ner mer tid på att tänka ut vem som är bäst av dem istället för att fröjdas av Messis skönspel i Barcelona.
Men det har ju givetvis med mitt anglofila sinnelag att göra.
Dagens favorit, ivarjefall denna skärtorsdags, är BBC Sport journalisten Gavin Strachan som allt som oftast ger intressanta och klockrena inlägg på sin blogg som han har just på BBC Sport. Gavin spelar till vardags i League Two-klubben Notts County och han hade säkerligen inte varit så känd och haft så många klubbadresser (8 stycken) ifall det inte hade varit för hans pappa.
Faderns namn är nämligen Gordon Strachan. Ni som inte vet vem han är har gått miste om någonting. Gordon var även han en barndomsidol.
Ikväll blev hans son det efter att ha ögnat igenom hans texter.
Går idolskap i arv?

Glad Påsk på Er!

Inga kommentarer: