TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

onsdag 1 april 2009

Myfotballclub ägare till Ebbsfleet United


Myfootballclub grundades våren 2007 och tanken var att medlemmarna skulle köpa en fotbollsklubb där alla medlemmar kan påverka genom omröstningar på hemsidan.
Jag lockades av det hela redan när idén presenterades men det är först nu jag slagit till och blivit medlem. I dag har myfootballclub mer än 32000 medlemmar från mer än 80 länder som alla har betalat 35 pund/år i medlemsavgift.
Den 21 februari 2008 röstade en majoritet av medlemmarna för att köpa Ebbsfleet United. För 600 000 pund blev myfotballclub ägare till 75% av klubben.
Under våren/sommaren 2008 beslutade medlemmarna i en rad viktiga frågor, Nike gör klubbens matchtröja och souvernirer, prisen på årskort inför säsongen 2008/2009 skulle inte höjas, lönebudget per vecka bestämdes till 10000 pund ca 120 000 sek) och slutligen i september 2008 röstade 82% ja till att sälja John Akinde till Bristol City för klubbrekordet 150 000 pund.
Klubbens största framgång hittills är segern i FA Trophy 2008. I finalen på Wembley besegrades Torquay med 1-0 inför 26000 Ebbsfleet fans varav minst 5000 av dem kom från olika länder utanför Storbritannien.
Under säsongen 2008/2009 har man bl.a höjt publiksnittet med ca 400 till 1479, köpt Darius Charles från Brentford för nya klubbrekordet 25 000 pund och återigen gått långt i FA Trophy, utslagna av Stevenage i semifinalen.
Ligaspelet har dock gått sådär, just nu ligger man på 19:e plats men har 4 matcher mindre spelade än bottenkollegorna och bör avancera ett par platser framöver.
Framtida viktiga beslut rör utseendet på nästa års matchtröja, val av styrelse och undersöka möjligheten till ny arena.
Jag har blivit medlem här mest som en kul grej (I den första omröstningen jag fick delta i röstade jag mot att nästa säsongs bortatröjor ska vara blåvita) men jag är nyfiken på hur långt klubben kan gå med denna ägarstruktur. Givetvis kommer jag återkomma när jag satt mig in mer i det hela och när det händer grejer runt klubben.
Är det någon mer som är intresserad gå in på länken nedan

http://www.myfootballclub.co.uk/

Inga kommentarer: