TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

onsdag 8 april 2009

Diktaturen UEFA

Det snackas mycket Champions League nu om dagarna.
Det snackas om italienska snorvalpar som slagit igenom i United och om anfallare i Porto vid namn Hulk.
Men trots detta så är det inte ändå grönt.

Champions League för mig är ett kärlekslöst påklistrad propagandapaket där UEFA domderar villkoren på hur det skall gå till, hur publiken skall se ut, hur stämningen skall vara. Kort och koncist; fotbollspubliken ligger under Uefas piska. Jag drabbades av denna diktatur i höstas.
Brottsplatsen var Stamford Bridge och de tilltänkta 90 minuterarna underhållning förvandlades snabbt till 1½ timmes plåga. Allt var riggat för att Uefas kontrollbehov skulle kunna löpa linan ut. Torrlagt, sitt ner - håll käft och evenemangspublik.
Den moderna fotbollens förespråkare i ett nötskal.
Samma regim som vårt egna svenska fotbollsförbund så kärvänligt kammar medhårs.
Lagrell och hans hov nickar och ler.
Jag mår illa av denna sortens beteende.
Jag mår illa av den sortens folk.
Det är männen som förstör fotbollen.
Det är männen som genom sin diktatur tystar ner de som vill se fri och gammal hederlig fotboll.
Jag önskar dem allt ont.

Kvällens brittiska holmgång kan dock bli intressant.
Liverpool tar emot Chelsea på Anfield.
Av de bägge lagen så är det Liverpool som är starkast rent historiska vad det gäller europeiska cupspel. Liverpool är bra i år. Jag tror på hemmavinst ikväll.
Och även ifall det är torrlagt i barerna inne på Anfield så lär The Kop fylla ut stämningen.
Utan värmen från läktarna så dör fotbollen.
När skall diktaturen förstå?

1 kommentar:

malice sa...

Väl talat!