TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

tisdag 5 maj 2009

Jättarnas dilemmor

Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin har sympatiserat med Manchester United.
Inte en endaste minut. Och trots att jag inte gillar Bayern München så kände jag medlidande för dem då de på grund av en fjunig norrman tappade Champions League-finalen för ett antal år sedan. Idag spelar inte Super-Sub Solskjaer kvar i United men har fortfarande kvar ett finger med i dess spel. Har man under elva års tid i klubben gjort 235 matcher och 90 mål så lämnar man inte hur som helst. Solskjaer fick naturligtvis ett arbete i klubben och det som tränare för reserverna. Superlöften som Macheda, Gibson och Welbeck har alla slussats ut ur händerna på Solskjaer. Det här med unga spelare är något som United alltid har kunnat arbeta bra med. Ronaldo blomstrade upp efter Beckhams flytt och är idag en superstjärna.
Jag läste att klubben har planer på att ersätta honom,den dag han flyttar, med fransosen Ribery. Världens dyraste övergång isåfall. Där kastar United pengarna i sjön. Ribery är 26 år, ingen ålder, men för tranfersumman så kan klubben göra mycket. Men samtidigt så är väl det just därför man gör det. Bara för att man kan. För att statuera exempel och visa sin makt.
Mer än varannan som slussas ut ur Uniteds reservlag spelar professionell fotboll.
Med tålamod kan man fostra upp spelare av brittisk ursprung. Spelare som den unga publiken kan identifiera sig med och känna en tillhörighet till. En känsla av att ingenting är omöjligt.

Kvällen semifinal i Champions League mot Arsenal känns mer än plastig.
Två stycken hype-lag i en turnering som för längesedan spelade ut sin roll.
Arsenal har jag svårt för. Ungefär i samma rangordning som United i mina ögon.
Jag har dock haft en smula sympati för dem under de år som Stefan Schwartz och i synnerhet Anders Limpar spelade i klubben. Mer krädd än så får The Gunners inte av mig.
Wenger har gjort flera bra säsonger i Arsenal och lär inte få sparken i första taget.
Trots semifinalsplats i svampturneringen så har säsongen ändå varit sämre än på flera år.

De roliga åren är förbi. Henry, Vieira, Bergkamp och Ljungberg är borta sedan länge. Kvar finns bara en skugga av något tråkigt.
Med ett CV som Wenger så finns det en mängd andra arbetsuppgifter för honom inom klubben. Varför inte chefscout? Wenger sonderar den franska terrängen bättre än någon annan. Ledartröjan i The Gunners borde axlas av någon annan. Helst en yngre förmåga.
Då kanske laget kan börja blomstra igen.

Inga kommentarer: