TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

lördag 16 maj 2009

Ölhallen Anfield?

Den danska öljätten Carlsberg har under en lång tid varit en trogen sponsor till Liverpool FC. Sedan 1991 har man haft sin världsberömda logga på klubbens tröjor. Och har man under en sådan lång tid fått in en fot i klubben så vill man nu utöka det. Efter nästa säsong går avtalet mellan de bägge parterna ut. Nu har nyheten gått ut att Carlsberg överväger att satsa mer på Liverpool. Man går in med mer sponsorpengar och har planer på att köpa arenanamnet. Klassiska och anrika Anfield kan därför komma att bli Carlsberg Arena.
Gareth Roberts - chef för sponsring på Carlsberg - avslöjade i torsdags att bolaget skulle vara ute efter att hjälpa Liverpool med finansieringen av det nyligen stoppade byggandet av den nya stadion i Stanley Park, bygget stoppas av de nuvarande klubbägarna George Gillett och Tom Hicks på grund av oro för den nuvarande ekonomiska klimatet.
Relationen mellan de amerikanska ägarna och sponsorn Carlsberg verkar inte vara den allra bästa. Samtidigt så förfasas många Liverpool-supportrar över det tilltänkta scenariot och menar att klubben säljer en del av sin själ vid ett byte av arenanamnet. En del andra kan tänka sig att sälja arenanamnet, men då till företag baserade i eller omkring Liverpool.
Ett flertal engelska klubbar har arenor döpta efter sia sponsorer. JJB Stadium i Wigan, Reebok Stadium i Bolton och Emirates för Arsenal, är några som köpt konceptet.
Än är säkerligen inte det sista ordet sagt i denna såpa.

Inga kommentarer: