TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

söndag 21 december 2008

Klargörande åsikter!

Idag är det toppfotboll i Premier League. Tabellfemman Arsenal tar emot serieledarna Liverpool hemma på Emirates Stadium. En given kryss-match?
En timma senare går Redknapps Spurs ut på St James Park för att försöka sig på en trepoängare mot Newcastle.
Varken Arsenal, Newcastle eller Spurs har imponerat i år. Isåfall skulle det vara Spurs med den effekt Redknapp fick på laget efter hans tillkomst och Juande Ramos avgång.
Liverpool däremot ser starkare ut än på länge och att de skulle leda Premier League så här i slutet av December var det nog inte många som trodde förutom kanske dem själva och dess supportrar.
Alla lagen har jag och Huckerby skrivit mer eller mindre om. Lag som på något sätt berör lite extra och som även har en traditionell förankring i svenska hjärtan såväl som i det egna landet. Lag från de lägre serierna har också dem fått uppmärksamhet på denna blogg. Jag syftar på Queens Park, Millwall, Leeds, Birmingham och Wolverhampton.
Jag kan utan att tveka säga att dessa nämnda lag har mer sympatier i Sverige än vad bättre placerade och etablerade lag såsom Everton, Middlesbrough, Fulham och Wigan har.
Nämnda lag är för mig en grå massa i Premier League och i mitt tycke totalt intetsägande.
Det kan jag även säga att jag anser Blackburn, Hull, Stoke och West Bromwich vara. Men dessa har ivarjefall försökt att profilera sig och i är skapa rubriker och karaktär. I synnerhet Hull och Stoke som har tagit skalper som få andra i historien har lyckats med. Blackburn har haft en inkompetent Paul Ince vid rodret som förstört laget för att ersättas av Sam Allardyce. En man som jag är övertygad om kommer att få finess på The Rovers.
Det är sådana exempel jag menar som har blossat upp rubriker och fått det att etsa sig fast på näthinna och minne. Det är mer än vad man kan säga om exempelvis Middlesbrough.
Detta överskattade gäng med en oförskämt rik ägare ifrån ett industriområde i nordöstra England som skall kallas för stad. Jag har aldrig förstått mig på det laget. Jag minns då Boro på sent 90-tal skulle etablera sig i Premier League. Juninho Paulista, Fabrizio Ravanelli och Jimmy Floyd Hasseilbank värvades. Kända och bra namn. Dock på sin ålders höst.
Middlesbrough värvade namn. Några vidare resultat blev det aldrig. Oerhört många felköp.
Att Afonso Alves valde att gå dit är för mig en sportslig gåta. Givetvis var det pengar han var ute efter. Likaså Julio Arca. Middlesbrough erbjuder höga löner. I klass med ”The Big 4”.
Det engelska landslagets mycket duktiga vänstermittfältare Stewart Downing spelar i klubben.
Mycket på grund av att det är hans moderklubb. Har svårt att tänka mig att han annars skulle stanna där. Han hade gott och väl kunnat passa in i de större klubbarna och de skulle gärna ta emot hans tjänster.

Everton skall vi inte snacka om. Är Liverpool storebror, ljus och värme i området kring floden Mersey så är Everton raka motsatsen. En klubb i ständigt mörker, kyla och den ständiga tvåan i staden. Att klubben sedan är blåvita förbättrar inte saken.
Jag stör mig även på lag som Wigan. Nykomling i Premier League för ett par år sedan som stolt gick ut i pressen och proklamerade att man minsann inte var någon fotbollsstad. I Wigan är det rugby som gäller och publiken på JJB Stadium ser på fotboll som ett andra hands val.
Man skulle kunna störa sig för större saker men detta är något som jag inte uppskattat.
Hur tänker man då man profilerar sig på ett sådant sätt? Är det kontroversiella något som skall locka uppmärksamhet? Möjligen kan det vara så.

Jag fick förfrågan för ett tag sedan av en trogen läsare varför jag inte skrev så mycket om hans favoritlag Middlesbrough. Att jag hellre prioriterade att skriva om lag från lägre serier och ge League Two-gäng mer meningar i texten än ett etablerat Premier League lag.
De mindre klubbarna i seriesystemet har jag och Huckerby skrivit om för att svensk media sällan gör det. Det är ytterst få gånger du som läsare i de etablerade svenska tidningarna läser om serieledaren i League Two eller om ett mitten lags ekonomi i The Championship.
För mig och Huckerby är det mer intressant än föredettingar som skriver på för Everton eller Middlesbrough. Jag skriver hellre om framgångar för anrika engelska klubbar i The Championship än om Manchester United. Om dem kan man läsa spaltmeter i Aftonbladet.
Det gäller i regel också Chelsea, Arsenal och Liverpool.

Det är så jag ser på fotbollen i England. Givetvis så behöver det inte vara rätt eller överensstämma med dig som läsares personliga åsikter, men det är en alternativ bild av saken.

Inga kommentarer: