TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

tisdag 18 november 2008

GAIS och andra sorters klargöranden!


Som den fotbollsfreak jag är har jag även tidigare propagerat för sporten här på bloggen genom kritiska inlägg om för mig intetsägande idrotter.
Detta är en fotbollsblogg. Kort och koncist.
En blogg som genom sin undertext beskriver vad det är det handlar om.
Min stora kärlek är GAIS, engelsk fotboll, dess kultur och supporterlivet däromkring.
Det alternativa livet runt fotbollen som föraktas av mediorna och den politiska korrekthet som etablissemanget driver mot supporterkulturen.

Jag vill vara och jag anser mig själv också vara en nagel i ögat på den regim som motarbetar den grupp av människor som brinner för sitt intresse.

Jag ser det på ett sätt som ett kall. Jag drar mitt strå till stacken.
Men det är GAIS som driver min entusiasm och som för moroten framför min mun.
Detta gör GAIS till det största. Oundvikligt och utan konkurrens.
När fotbollssäsongen nu är över hamnar klubben ej längre konstant på näthinnorna.
Vi bär den i hjärtat likt alla andra tidigare år och väntar med abstinens in kommande säsong.
En sund reaktion hos varje engagerad supporter.

Vad gör man då vintertid? Börjar underhålla kroppen på riktigt efter månader med öl och dålig föda, är ett alternativ. Fotboll på tv och utlandsresor ett annat. En del går också så långt som att kombinera sitt supporterliv med att titta på Frölunda Indians. I ett klämkäckt familjehav tillsammans med antagonister från öis och DSS.

GAIS har inget hockeylag och jag anser då att det är en smula schizofrent att vintertid se Gaisare gå klädda i Frölunda Indians souvenirer, ståendes i Goa Gubbar-klacken axel vid axel med supportrar till de två andra göteborgslagen med supportrar som föredrar ishockey då fotbollssäsongen är över.
Det är hyckleri.

Sedan 2005 finns ett annat alternativ.
Ett vettigare is-alternativ.
I synnerhet för en Gaisare.
GAIS Bandy inviger sin nybyggda hemmaplan Heden Arena lördagen 29 November.
Man flyttar då från Ruddalen och blir ett riktigt city-lag.
Mitt i hjärtat av Göteborg.
Motståndarna heter Jönköping.
Premiären vanns stort och hopp om vinst i Allsvenskan Södra är stor.
Oavsett om man gillar bandy eller inte så tycker jag att det är alla Gaisares uppgift att stödja och gynna klubben, emblemet och färgerna.
Jag har aldrig förstått mig på sporten. Men jag kommer nu att ge den en chans.
För GAIS skull.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Jaså du, Langham! Du tänker gå på premiär den 28 november. Inte som oss andra då, den 29:e. Eller vill du bara vara säker på att få en bra plats i klacken?

GAIS Bandy - Greenblack Army

Langham sa...

Oj då.Har jag inte ögonen till den rätta informationen så får Jerry ha den.

Anonym sa...

Kan meddela att det inte bara föll en tår som sakta ringlade sig ner för kinden utan också en rejäl u*******g.